Katarzyna Filutowska: Filozofia starożytna - subiektywny przewodnik
Witold Machura: SICILIA. Alla scoperta di Trapani - parte 1
Piotr Rachtan: Na zapleczu PRL. Erozja
Autorzy:
Monika Bia�ek (autor monografii)
Kategoria: MEDIA
Ilość stron: 158
Numer ISBN: 978-83-62625-08-6
Fragment Rozdzia�u I. ksi��ki:
Warto zauwa�y�, �e ju� w dwudziestoleciu mi�dzywojennym zacz�to wskazywa� na pewne cechy gatunku, które pó�niej sta�y si� wyró�nikiem polskiego reporta�u. Do dzi� mówi si� o specyfice polskiego reporta�u. Polega ona na czym�, co zosta�o okre�lone jako „ska�eenie literacko�ci�”. Reporta�owi b�d�cemu dokumentem, czyli takiemu, jaki propagowa�a radziecka szko�a literatury faktu i Nowy Lef, zosta� przeciwstawiony reporta� polski, w którym do opisu rzeczywisto�ci zosta�y w��czone elementy kreacyjne. Pojawia si� nowy termin - reporta� literacki. Od tego momentu mo�na mówi� o indywidualnej drodze polskich reporterów. Powstaj� reporta�e pretenduj�ce do miana dobrej literatury.
Do wybuchu II wojny �wiatowej reporta�, postrzegany jako gatunek pogranicza, zawieraj�cy elementy literackie i dziennikarskie, zaznacza si� w polskiej literaturze bardzo wyra�nie. Uprawiaj� go m.in. Melchior Wa�kowicz, pisz�cy barwnie, �ywym j�zykiem, podejmuj�cy tematy wzbudzaj�ce du�e emocje (jego reporta� Na tropach Sm�tka sta� si� bestsellerem i w ci�gu trzech lat by� wznawiany a� dziewi�ciokrotnie), Ksawery Pruszy�ski - opisuj�cy wojn� w Hiszpanii, Arkady Fiedler ze swoimi reporta�ami podró�niczymi, Wanda Wasilewska - pokazuj�ca n�dz� proletariatu.
Okres dwudziestolecia mi�dzywojennego by� bardzo dobrym czasem dla reporta�u. Gatunek ten zosta� wypromowany, zauwa�ony i by� ch�tnie uprawiany przez pisarzy. Zainteresowa� tak�e krytyków literackich i wzbudzi� w�ród nich sporo emocji.
SPIS TRE�CI
Wst�p
Rozdzia� I.
Reporta� radiowy - definicja gatunku
1. Reporta� prasowy i jego pocz�tki
2. Wyznaczniki gatunku
2.1. Aktualno��
2.2. Autentyczno��
2.3. Atrakcyjno��
3. Polski reporta� radiowy
3.1. Definicja gatunku
3.2. Reporta� radiowy jako sposób artystycznej wypowiedzi
3.3. Feature
Rozdzia� II.
Systematyka polskiego reporta�u radiowego
1. Systematyka polskiego reporta�u prasowego
2. Systematyka polskiego reporta�u radiowego
2.1. Podzia� reporta�u radiowego ze wzgl�du na technik� realizacji
2.2. Podzia� zaproponowany przez Polskie Radio
2.3. Podzia� ze wzgl�du na obszar zainteresowa� reportera
Rozdzia� III.
Rola reportera w reporta�u radiowym
1. Reporter jako obserwator
1.1. �wiadek wydarze�
1.2. Reporter uczestnik
1.3. Ukryty uczestnik zdarze�
1.4. Jawny uczestnik zdarze�
2. Reporter jako rekonstruktor zdarze�
2.1. Relacje �wiadków
2.2. Studiowanie dokumentów
3. Reporter jako s�uchacz
4. Reporter jako rozmówca
Rozdzia� IV.
Radiowe �rodki wyrazu
1. Fonosfera
2. Sposób wypowiedzi bohatera i gest foniczny
2.1. Sposób wypowiedzi bohaterów
2.2. Gest foniczny
2.3. G�os postaci
3. Cisza radiowa
4. Efekty akustyczne
5. Radiowe zabiegi stylistyczne
5.1. Pog�os
5.2. Wyciszenie
5.3. Nak�adanie, wymieszanie d�wi�ków
5.4. Deformacja d�wi�ku
6. Monta�
6.1. Monta� jako selekcja materia�u
6.2. Monta� jako czynnik porz�dkuj�cy wypowied�
6.3. Monta� jako element kompozycyjny
6.4. Monta� jako czynnik konstruuj�cy opowiadanie
7. Muzyka
7.1. Muzyka jako komentarz
7.2. Muzyka jako narracja
7.3. Muzyka jako czynnik komponuj�cy i stylizuj�cy
7.4. Muzyka jako klimat i jako t�o
7.5. Muzyka jako sygna� zmiany
Rozdzia� V.
Cechy strukturalnereporta�u radiowego
1. Kompozycja
2. Organizacja wypowiedzi
3. Bohater reporta�u radiowego - sposób jego prezentacji
4. Sposoby oznaczania czasu w reporta�u radiowym
5. Przestrze� w reporta�u radiowym
Uwagi ko�cowe
Bibliografia