Katarzyna Filutowska: Filozofia starożytna - subiektywny przewodnik
Witold Machura: SICILIA. Alla scoperta di Trapani - parte 1
Piotr Rachtan: Na zapleczu PRL. Erozja
Autorzy:
Adrianna Adamek-�wiechowska (autor monografii)
Kategoria: LITERATURA
Ilość stron: 128
Numer ISBN: 978-83-62625-36-9
Ze Wst�pu
Przedmiotem ksia�ki jest analiza i interpretacja obrazów mi�o�ci w �wiatach przedstawionych w wi�kszo�ci utworów Henryka Sienkiewicza, w kontek�cie klasycznych i romantycznych inspiracji estetycznych, steoretyzowanych przez pani� Ann� Luiz� de Staël w jej pracach krytycznych O literaturze (1800) i O Niemczech (1810), a wywiedzionych od estetyków niemieckich, m. in. Schleglów, Schellinga.
Opozycja Pó�noc-Po�udnie w kreacji w�tków romansowych staje si� no�nikiem znacze�: nie tylko pozwala wyrazi�cie zarysowa� historie serc, przeobra�aj�cych si� pod wp�ywem uczu�, ale i obrazuje charakter przeciwstawie�, okre�la znamienny dla kochanków �wiat warto�ci. Odkrycie zasady okre�lonego roz�o�enia �wiate� i cieni - oraz innych elementów danych estetyk - prowadzi do ujawnienia funkcji wykorzystania antytetycznych motywów o rodowodzie staro�ytnym w przes�aniach ideowych utworów. Sposób odwo�ywania si� do koncepcji Pó�nocy i koncepcji Po�udnia wskazuje przynale�no�� kulturowa pisarza, ujawnia znaczenie inspiracji klasycznych i romantycznych w jego twórczo�ci. Opis funkcjonowania wspomnianej opozycji s�u�y do zarysowania portretu artysty nie tylko �wiadomego g�oszonych idei, ale i znaczenia wyboru okre�lonych �rodków wyrazu, s�u��cych ich prezentacji.
Twórczo�� Henryka Sienkiewicza nieustannie sk�ania badaczy do szukania dróg, prowadz�cych do odkrycia sekretów warsztatu pisarskiego zjawiska literackiego, które zas�uguje na miano fenomenu. Pomocna w tych zamierzeniach kategoria badawcza: antynomia Pó�nocy i Po�udnia, pozwalaj� okre�la� oblicze upodoba� pisarza, jego stosunek do tradycji europejskiej, przynale�no�� kulturow�, miejsce w historii literatury. Opis funkcjonowania wspomnianej opozycji w twórczo�ci Sienkiewicza pozwala wykaza� pewne istotne, tkwi�ce w niej elementy artyzmu.